BARTIN ÜNİVERSİTESİ

image/svg+xml
image/svg+xml

Egitimde Yapilandirici Yaklasimlar ve Yeni Ilkögretim Programlari

Yayın Tarihi : 03/05/2011

Üniversitemiz Egitim Fakültesi Dekani Prof. Dr. Firdevs Günes tarafindan “Egitimde Yapilandirici Yaklasim ve Yeni Ilkögretim Programlari" konulu konferans verildi. Konferansa Üniversitemiz Rektörü Prof. Dr. Ramazan Kaplan, Rektör Yardimcisi Prof. Dr. Azize Toper Kaygin, BESYO Müdürü Yrd. Doç. Dr. Murat Kul, Fen Bilimleri Enstitüsü Müdür Yardimcisi Yrd. Doç. Dr. Sezgin Koray Gülsoy, Il Müftüsü Ismail Bayrak ve ögretim elemanlari katildi.
Konferansin açilis konusmasini yapan Üniversitemiz Rektörü Prof. Dr. Ramazan Kaplan, "Bugünkü konumuz bir egitim uzmaninin konusu olarak görünse de aslinda hepimizi ilgilendiren bir konu. Çünkü 2003 ile 2006 yillari arasinda egitim ve ögretim programlari yeniden yapilandirildi. Ben de o yapilandirma islemlerinin içerisinde yer almistim. Egitim Fakültemizin ilk ve yeni Dekani da bu çalismalarin içerisinde bulunmustu. Simdi bu yeni sistem, bizden yeni bir ögretmen tipi istiyor. Yapilandirmaci yaklasim, yeni bir ögrenci tipini de doguracak. Biz bu ögrenci tipinin varliginin, bu programlar meyvesini verdikten sonra daha çok farkina varacagiz. Bu yeni program ögrenci merkezli, ögrenmeyi ögretme ve bilgiye ulasma kaynakli bir ögrenci ve ögretmen tipi istiyor. Dolayisiyla ögrenci velilerimiz bu yeni sistem karsisinda sasirabilir, bazi seyleri kendilerince uygun görmemis olabilir. Dolayisiyla ögretmelerimizin bu konuda özel bir gayretinin olmasi, ögrenci velilerinin de çok duyarli olmasi gerekiyor.” dedi.

Açilis konusmasinin ardindan Üniversitemiz Egitim Fakültesi Dekani Prof. Dr. Firdevs Günes, yapilandirici yaklasimin gelismis ülkelerin çogunda uygulandigini, Türkiye’de 2004’ten itibaren uygulanmaya basladigini, ögrencilerin zihinsel, duygusal ve sosyal becerilerini gelistirmeyi amaçladigini dile getirdi. Millî Egitim Bakanliginin da yeni ögretim programlarinda bu yaklasimi benimsedigini ve su anda da epeyce yol alindigini söyledi. 1970’li yillarda dünyada bir egitim krizinin basladigini belirten Prof. Dr. Günes, “Egitim yaklasimlari, çogu gelismis ülkelerde arastirilmaya baslandi. Özellikle egitimcilerin, beynin anlayisi konusunda beyin arastirmacilarindan farkli bir uygulama içinde olduklari fark edildi. Bunun üzerine Iktisadi Isbirligi ve Gelisme Teskilati (OECD) bine yakin beyin bilimcisini bir araya getirerek yeni projeler baslatti. Bu projelerden birisi de, ‘Egitimciler, beynini degistirmek istedigi ögrencinin beynini tanimiyor.’ görüsünden hareketle olusturulan ‘Beyni Anlama ve Yeni Ögrenme Bilimine Dogru’ adli projedir. Egitim yaklasimi, yöntem ve uygulamalari gözden geçirildi. Bu projelerde olumlu sonuçlar elde edildi ve egitimcilere bu projelerdeki sonuçlar aktarildi”. dedi.

Bu arada gelecegin insaninin nasil yetistirilmesi gerektigi konusunda bir çalismanin gerçeklestirildigini ifade eden Günes, “44 ülkenin katildigi bu çalismada ‘Gelecegin insani nasil yetistirilmeli? Gelecegin insanina hangi beceriler ögretilmeli, hangi bilgiler verilmeli?’ sorularina cevaplar arandi ve gelecegin becerileri belirlendi. Bunlardan ilki ‘zihinsel beceriler’dir ki bu beceri düsünme, anlama, sorun çözme, sorgulama, elestirme, iliskilendirme, analiz-sentez yapma, degerlendirme vb. konulari kapsar. Kimi yetistirirseniz yetistirin eger kisi düsünemiyorsa, sorgulayamiyorsa, anlayamiyorsa ve sorunlarini çözemiyorsa hiçbir sey yapamamissiniz demektir. Altmisa yakin ülke zihinsel becerileri programlarina yerlestirdiler. Arkasindan ‘bireysel beceriler’ geliyor: Dil becerileri, iletisim, bilgiyi alma, bilgi teknolojilerini kullanma ikinci sirayi aldi.  Üçüncü sirayi ise ‘sosyal beceriler’ aldi: Isbirligi yapma, grupla çalisma, sosyal çatismalari çözme ve yönetme gibi. Daha sonra ‘zihinsel bagimsizlik becerileri’: Karar verme, seçme, haklarini ve sorumluluklarini bilme, savunma vb. beceriler programlarimizda yer aldi ve bunlari gelistirmeye çalisiyoruz.” dedi.
Ögrencilerin anlama, düsünme, akil yürütme, iletisim kurma, sorgulama, sorun çözme vb. becerilere sahip olmalarini saglamak ve bunlari günlük hayatta kullanabilme durumlarini ölçümlemek için PISA arastirmasi yapildigini belirten Günes, “2003 yilindan bu yana ülkemiz PISA arastirmasina katilmaktadir. Her bölgeden seçilen 5000 ögrencinin okuma, anlama, akil yürütme, sorgulama, sorun çözme vb. becerilerinin düzeyi arastirilmaktadir.” dedi. Egitim yaklasimlarinin Davranisçi, Bilissel ve Yapilandirici Yaklasim olarak üç ana grupta toplandigini ifade eden Prof. Dr. Günes, "Yapilandirici Yaklasim, beyin arastirmalarina dayanir.  Egitim,  bireyin zihnini gelistirme sürecidir. Ögrencilerin dil, zihinsel, duygusal ve sosyal becerilerini gelistirmeyi amaçlar. Ögrenme, bilgileri zihinde aktif yapilandirma sürecidir.” dedi.

Sonuç olarak ülkemizin gelecegine yön verecek düsünen, anlayan, sorun çözen, sorgulayan, elestiren bireyler yetistirmek için köklü degisiklikler yaptiklarini belirten Prof. Dr. Firdevs Günes, sözlerine söyle devam etti: "Bu süreçlerin üniversitelerde de olmasini bekliyoruz. Çünkü birkaç yil sonra bu süreçten gelen çocuklar, üniversite ögrencisi olarak karsimiza çikacaklar. Bartin Üniversitesi Egitim Fakültesinde de bu konuda donanimli ögretmenler yetistirmeyi amaçliyoruz."